Ravitsemus ja turvallisuus

Raision liiketoiminnan ydintä ovat asiakkaiden tarpeiden mukaiset hyvänmakuiset, terveelliset, ekologiset ja turvalliset tuotteet. Vuonna 2013 Raision suurimmat ravitsemukseen liittyvät innovaatiot liittyivät eläinten rehuihin.

Ravitsemus ja tuotekehitys

Elintarvikkeet

• Raisio kehittää tuotteitaan jatkuvasti myös asiakkaiden palautteen perusteella. Aamiaismurojen sisältämän sokerin määrä puhututti edelleen vuonna 2013. Isossa-Britanniassa Raisio vähensi asiakkaiden toiveesta Sugar Puffs aamiaismurojen sokerin määrää hallinnon (government) suosittelemalle tasolle. Suomessa Raision Elovena Täysjyväkauramuroilla ja Elovena Täysjyvämuroilla on Suomen Sydänliiton Sydänmerkki.
  • Raisio siirtyy vuoden 2014 aikana käyttämään rypsiöljyä palmuöljyn sijaan Suomessa valmistettavissa kekseissään.

Rehut

• Benemilk on Raision rehuinnovaatio, joka tutkitusti nostaa maitotuotosta ja parantaa maidon rasva- ja valkuaispitoisuuksia. Benemilk-rehuilla on Suomessa noin 10% markkinaosuus. Yhteisyritys Benemilk Oy:n tavoitteena on kaupallistaa keksintö globaaleille markkinoille.
  • Raisioagro kehitti Hercules LP Opti -kalanrehukonseptin, joka otettiin hyvin vastaan suomalaisilla kalankasvattamoilla. Rehuilla kasvatettu kotimainen kirjolohi on hyvänmakuinen ja terveellinen tuote, jossa ihmiselle terveelliset EPA- ja DHA-rasvahapot ovat ravitsemussuositusten mukaisella tasolla.

Takaisinvedot

• Raisio ei tehnyt vuonna 2013 yhtään tuotteiden takaisinvetoa, joissa tuotteita olisi poistettu turvallisuussyistä markkinoilta.
  • Raisio teki Suomessa kaksi takaisinvetoa keskusliikkeistä ja myymälöistä laadun varmistamiseksi.